Artikel

Articles:

Problem Based Learning Learning Model in Improving PPKN Learning Outcomes on the Material of the Meaning of the Opening Paragraph of the 1945 Constitution of the Republic of Indonesia


Dwi Putera. 

Abstract

Education is a means to improve and develop the quality of Human Resources (HR). One effort to improve the quality of education is by improving the teaching and learning process. Teachingand learning is basically a reciprocal relationship between teachers and students. Teachers must have various abilities that can support their duties so that educational goals can be achieved. One of the abilities that must be possessed by a teacher in improving his professionalcompetence is the ability to develop learning models. The purpose of this article is to 1) find out the application of the Problem Based Learning learning model, 2) find out the research objectives of how big the application of Problem Based Learning is, 3) the influence of the Problem Based Learning model in improving student learning outcomes. The results of this  study are 1) increasing the value of students in learning with the existence of an effective, innovative, and creative Problem Based Learning model, 2) From the results of the data obtained from cycles I, II, and III, it can be seen that the application of the Problem Based learning model Learning on PPKN subjects can improve student learning outcomes. In cycle I it was 52.7%, in cycle II it increased to 77.7%, then in cycle III it increased to 86.1%, so that with these data it can be concluded that the achievement of the success criteria of research on student learning outcomes has been achieved.

Full Text:

Pdf

 


Increasing Students' Learning Motivation Through Optimizing School Websites

Hari Christianto

Abstract

Kondisi pandemi covid 19 yang melanda seluruh dunia termasuk di Indonesia, hal ini berdampak pada pendidikan di Indonesia, pembelajaran di lakukan melalui daring. Sistem pembelajaran ini membuat guru dan sekolah cukup kesulitan dalam memotivasi siswa dan mencari media yang menarik bagi guru dan siswa. Berbeda dengan pembelajaran langsung disekolah, guru dapat mengembangkan media agar memotivasi siswa belajar meningkat. Oleh karena itu, guru dan sekolah perlu mencari solusi agar motivasi siswa belajar meningkat dengan memanfaatkan sarana yang dimiliki sekolah. Tujuan artikel ini adalah untuk 1) mendeskripsikan motivasi siswa dalam pembelajaran online 2) Optimalisasi media pembelajaran website sekolah pada pembelajaran online, 3) Pengaruh media pembelajaran website sekolah terhadap peningkatan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran online. Hasil penelitian ini adalah 1) peningkatan motivasi peserta didik dalam pembelajaran dengan adanya media pembelajaran website sekolah yang efektif, insiatif dan kreatif, 2) Optimalisasi yaitu memaksimalkan fitur website sekolah dengan media pembelajaran berupa, Learning Media System (LMS), Perpustakaan Digital, media informasi dan promosi sekolah, 3) fitur website sekolah yang optimal yaitu dengan konten LMS, Perpustakaan Digital, Infomasi sekolah dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik

Keywords

motivasi belajar, media pembelajaran, optimalisasi website sekolah

Full Text:

PDF
 
 
MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS DALAM KEGIATAN
MELIPAT DENGAN MENGGUNAKAN KOMBINASI MODEL ELI CERIA PADA
ANAK KELOMPOK B TKIT CAHAYA HATI